Stage en Verjaardag!! - Reisverslag uit Turiani, Tanzania van Paulien Koning - WaarBenJij.nu Stage en Verjaardag!! - Reisverslag uit Turiani, Tanzania van Paulien Koning - WaarBenJij.nu

Stage en Verjaardag!!

Blijf op de hoogte en volg Paulien

16 Februari 2015 | Tanzania, Turiani

Deze week was erg druk en ging echt super snel. Dinsdag had ik mijn eerste dag op de afdeling. Alles is zo anders en je merkt ook heel erg dat iedereen je na kijkt en het heel bijzonder vind dat er een blanke op de afdeling is. Gelukkig nam de hoofdzuster mij overal mee naar toe om rond te kijken en liet een andere verpleegkundige mij zien hoe ik o.a. medicijnen kon bestellen. De rest van de tijd zit je toch voornamelijk aangezien je nog niet helemaal je plekje weet en iedereen leuk met elkaar in het Swahili praat.
De afgelopen dagen op de afdeling gingen eigenlijk best snel, ik probeer af en toe wat dingen voor te stellen om te doen, maar heb ook echt het idee dat ik mijn grenzen moet aangeven. Daarnaast probeer ik wat Swahili te leren en een beetje met de patiënten te praten. De patiënten bij mij op de afdeling hebben voornamelijk malaria of HIV/aids en komen vaak erg ziek binnen.
Soms ga ik bij Rosanne op de afdeling kijken en bij haar liggen de patiënten met (chirurgische) wonden. Super interessant, de mannen op deze afdeling hebben vaak heel grote wonden, dingen die je in Nederland niet snel tegen zult komen.

Donderdag hield één van de coassistenten een feestje aangezien zij alweer terug gaat naar Nederland. Echt super gezellig, met allemaal mensen uit het ziekenhuis. En natuurlijk met Swahili muziek!

Naast stage ben ik natuurlijk ook jarig geweest! Ben gelijk die ochtend met Rosanne alles gaan versieren met de ballonnen die ik van Tessa en Patrick cadeau heb gekregen. En als verrassing hadden de meiden hier een taart voor mij laten maken en zelfs een cadeautje gehaald. Al zingend gaven ze mij de taart en op geheel Tanzaniaanse wijze moest ik eerst de gasten een stukje taart voeren. Geweldig om je jarig te voelen op zo’n andere plek en met andere mensen. ’s Middags zijn we nog met de piki piki (motor) naar een ander dorpje geweest om een voetbal wedstrijd te zien.

Behalve stage en jarig zijn, ben ik ook veel met school bezig om de eerste opdrachten al af te ronden. En zijn we bezig om een kakkerlakken plaag uit het huis te jagen. Maar niet van die kleine kakkerlakken, echt grote!

Rosanne, Andrea en ik zijn ook nog het dorp waar we nu wonen ingeweest. Dan zie je pas dat het hier best arm is en zie je het Afrika dat we eigenlijk alleen gewend zijn van TV. Veel kinderen zijn erg onder de indruk van ons en willen ons graag een handje geven of een beetje praten. Andere kinderen zijn daarentegen weer erg bang voor ons en beginnen dan hard te huilen. Onderweg kwamen we een man tegen die ons graag wou rondleiden door het dorp. We kwamen aan me een typisch Afrikaans huisje. Hier werden we uitgenodigd om mee te eten. De vrouwen gingen gelijk staan zodat wij op hun plek konden zitten en gingen zelf vervolgens op de grond zitten. Hier kregen we Ugali (lijkt op deeg gemaakt van mais) met een soort vis soep. En natuurlijk eet je dit niet met bestek maar gewoon met je handen. De man nam ons mee naar zijn boerderij, om zijn varkens en kippen te laten zien. In de tuin groeiden allemaal papaja bomen. En natuurlijk mochten wij ook papaja proeven! Ik had nog nooit papaja gehad maar vond het best lekker. Echt heel aardig van de man om ons alles te laten zien.

Komende week ga ik weer stage lopen en a.s. weekend gaan we een excursie doen naar udzungwa mountains.

Kwa heri!

  • 16 Februari 2015 - 15:09

    Danielle:

    Lieverd,
    zo mooi om je avonturen zo te lezen! Heel bijzonder om je verjaardag opeens op een hele andere manier te vieren! Fijn dat je een lekkere taart hadden geregeld! Ook heel anders om je verjaardag eens in zomerse temperaturen te vieren ;)!
    Niet bang zijn om te praten, dan leer je het allersnelste! Het klinkt als een hele fijne cultuur met vriendelijke en gastvrij mensen!
    Succes met stage aankomende dagen!
    Veel liefs,
    Danni! <3

  • 16 Februari 2015 - 16:58

    Paps En Hanneke:

    Habari za mchana lieverd,
    Leuk om weer zo'n mooi verhaal te lezen en foto's te zien van jou belevenissen. Wat een ervaring moet dat zijn! Hopelijk kun je binnenkort iets doen in het Hospital . Succes met de opdrachten.
    Wij hebben geboekt en komen eraan

  • 16 Februari 2015 - 22:32

    Tessa:

    super leuk om je verhalen zo te lezen.
    Leuk dat je je zi jarig hebt gevoeld :-)
    Zie alweer uit naar je volgende verhaal.

    Xxx uit a'dam

  • 18 Februari 2015 - 14:40

    Charlotte:

    leuke foto s paulien,ik mis jou xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paulien

Actief sinds 12 Dec. 2014
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 5457

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2016 - 10 September 2016

Indonesië

05 Februari 2015 - 19 Augustus 2015

Afstudeerstage Tanzania

Landen bezocht: